słowa kluczowe: F-35, porażka.
Świat2021.02.26 19:26 19:30

Siły Powietrzne USA po cichu przyznają, że F-35 to porażka

 
 
Generał Charles Q. Brown w końcu przyznał, co było oczywiste od lat: program F-35 nie osiągnął swoich celów. W tej chwili nie ma powodu, aby wierzyć, że kiedykolwiek się uda.
 

Siły Powietrzne ogłosiły nowe badanie wymagań lotnictwa taktycznego w przyszłych samolotach, nazwane TacAir. W trakcie tego procesu szef sztabu Sił Powietrznych, generał Charles Q. Brown w końcu przyznał, co było oczywiste od lat: program F-35 nie osiągnął swoich celów. W tej chwili nie ma powodu, aby wierzyć, że kiedykolwiek się uda.

Według Browna, USAF nie tylko potrzebuje myśliwca NGAD (Next Generation Air Dominance), samolotu szóstej generacji - potrzebuje także nowego „samolotu 5-tej generacji minus / 4,5-tej generacji”. Brown przyznał się do niedawnych problemów z F-35 i zasugerował, że jednym z potencjalnych rozwiązań jest rzadsze latanie samolotem.

„Chcę ograniczyć wykorzystanie tych samolotów” - powiedział generał. „Nie jeździsz swoim Ferrari codziennie do pracy, jeździsz nim tylko w niedziele. To jest nasz high-end, chcemy mieć pewność, że nie wykorzystamy go w całości do walki na niskim poziomie… Nie chcemy teraz wypalać możliwości i żałować, że nie mamy tego później. ”

Ferrari nie uznałoby tego porównania za komplement

Te stwierdzenia mogą nie wydawać się prowokacyjne, ale reprezentują ogromną zmianę w podejściu Sił Powietrznych do F-35. F-35 wywodzi się z tego, co pierwotnie było znane jako program Joint Strike Fighter (JSF), międzynarodowy wysiłek rozwojowy między Stanami Zjednoczonymi, Wielką Brytanią i wieloma innymi krajami partnerskimi. Wyraźnym celem programu JSF było stworzenie jednego samolotu, który mógłby zastąpić szeroki zakres zdolności powietrznych, naziemnych i myśliwców uderzeniowych. 

Dziś F-35 występuje w trzech wariantach. F-35A zapewnia konwencjonalny start / lądowanie i jest obsługiwany przez USAF, F-35B zapewnia możliwości krótkiego startu i lądowania pionowego (STVOL) dla amerykańskiej piechoty morskiej, a F-35C jest przeznaczony do operacji lotniskowych i jest eksploatowany przez marynarkę wojenną USA.

DoD i Lockheed-Martin spędzili lata na opisywaniu F-35 jako elastycznego, wielozadaniowego mysliwca zdolnego do przewyższania wielu starszych samolotów. Retoryka zadziałała. F-22 Raptor, F / A-18 Hornet i kilka odrzutowców z rodziny Harrier przeszło na emeryturę, ponieważ F-35 miał je zastąpić. Siły Powietrzne walczyły o zastąpienie ukochanego A-10 Warthog przez F-35, argumentując, że ten ostatni był w jakiś sposób lepszym zamiennikiem.

F-16 miał zostać zastąpiony przez F-35.W 2010 roku Lockheed spodziewał się, że F-35 zastąpi warianty F-15C / D, a także F-15E Strike Eagle . To sześć różnych samolotów obsługujących wszystkie trzy role (powietrze-powietrze, uderzenie i ziemia). F-35 został wyraźnie opracowany i zaprojektowany jako elastyczny, skuteczny i stosunkowo niedrogi samolot z wyrafinowanymi systemami zarządzania logistyką, które skróciłyby przestoje i zwiększyły niezawodność.

Ten myśliwiec nie miał  być  Ferrari. Został  przedstawiony, wyraźnie, głośno i wielokrotnie, jako pojedyncza platforma, która mogła spełnić wszelkie wymagania misji i praktycznie każdy profil misji poza czymś, co może obsłużyć B-52. Zamiast tego siły powietrzne, piechota morska i marynarka wojenna dostosowywały plany w różnych momentach, aby starsze samoloty były w służbie z powodu opóźnień i problemów z F-35.

Stwierdzenie, że F-35 nie osiągnął swoich celów, byłoby eufemizmem. Jego wskaźnik zdolności do wykonywania misji wynosi 69 procent , czyli poniżej 80 procent wyznaczonego przez wojsko. 36 procent floty F-35 jest dostępnych do każdej wymaganej misji, znacznie poniżej wymaganego standardu 50 procent. Obecne i trwające problemy obejmują szybsze niż oczekiwano zużycie silnika, rozwarstwienie kokpitu i nieokreślone problemy z modułem mocy F-35. General Accountability Office (GAO) obwinia za to częściowo niedobory części zamiennych, pisząc:

W łańcuchu dostaw F-35 nie ma wystarczającej liczby części zamiennych, aby samoloty mogły latać wystarczająco długo, aby spełnić wymagania myśliwców. „Do niedoborów tych części przyczyniło się kilka czynników, w tym części F-35 psujące się częściej niż oczekiwano, a także ograniczona zdolność DOD do naprawy części, gdy się zepsują.

Z F-35 było tyle problemów, że trudno je nawet podsumować. Awarie pilotażowe, przedwczesne awarie części, katastrofy związane z rozwojem oprogramowania i wiele innych rzeczy pojawiały się w różnych dokumentach na przestrzeni lat. Strzelanie z głównego działa może spowodować pęknięcie samolotu . Siły Powietrzne już przeniosły się, aby kupić nowe samoloty F-15EX. Wiele krajów partnerskich, które kiedyś obiecały kupno F-35, przeniosło zamówienia na inne samoloty. USAF nadal twierdzi, że ​​kupi 1763 samoloty, ale szanse na to są coraz bardziej wątpliwe . 

Lot F-15EX kosztuje około 20 000 USD za godzinę. F-35 kosztuje 44 000 dolarów. Lockheed-Martin obiecał obniżyć ten koszt do 25 000 dolarów, ale obiecuje to od lat. Byli piloci Sił Powietrznych nie byli mili w swoich ostatnich ocenach osiągów i możliwości samolotu.

Brown wskazał, że nie jest zainteresowany kupnem większej liczby F-16, ponieważ nawet najbardziej zaawansowane warianty nie mają pełnego zakresu funkcji, które USAF mają nadzieję nabyć. Prawdopodobnie zdyskwalifikowałoby to również „F-21”, które Lockheed-Martin niedawno zgłosił na rynek indyjski. Zamiast tego Brown chce opracowania nowego myśliwcm ze świeżymi pomysłami na wdrażanie sprawdzonych technologii.

Kongres będzie miał decydujacy głos w tej dyskusji, więc jest to dalekie od sfinalizowanego porozumienia, ale po ponad dekadzie pogrążonej w niepowodzeniach, ktoś z Departamentu Obrony jest skłonny, choć po cichu, przyznać, że F-35 nigdy nie spełni swojej roli.

Jeśli chodzi o faktyczny koszt budowy tego myśliwca 4,5 generacji, powiem tylko tyle: F-35 został przedstawiony Kongresowi i światu jako sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. Obecnie szacuje się, że całkowity koszt programu lotniczego, w tym badań i rozwoju, przekracza 1,5 biliona dolarów.Cena rzekomo tańszego samolotu 4,5 generacji może z łatwością dorównać lub przekroczyć koszt lotu F-35 do czasu, gdy wszystko zostanie powiedziane i zrobione, chociaż miejmy nadzieję, że każdy przyszły samolot nadal będzie w stanie zaoferować znacznie niższy koszt za godzinę lotu.

Joel Hruska 

(Ciekawe co na to pan prezydent doktor Duda, który myslał, ze zrobił "interes stulecia"? Albo pan minister Błaszczak?

Jak znam życie i "dobrą zmianę" to już zrobilismy przedpłatę. 100%...)

 

 
 

Źródło oryginalne:

https://www.extremetech.com/extreme/320295-the-us-air-force-quietly-admits-the-f-35-is-a-failure

Tłumaczenie automatyczne.

Wybór, redakcja i korekta J.R.

 

721 odsłon średnio 5 (1 głos)
zaloguj się lub załóż konto by oceniać i komentować    blog autora

podobna tematyka

Jarosław Ruszkiewicz
F-35 czyli amerykański "jedwabny szlak" (Świat)
Jarosław Ruszkiewicz
Generał sił powietrznych ostrzega - F-35 wciąż daleki od gotowości bojowej (Świat)
Jarosław Ruszkiewicz
F-35 czyli jak Polska ratuje USA (Świat)
Jola
(Nie)widoczny dla radarów F-35 (Internet, technologie)

© niepodległy.pl 2019-2021   Subskrypcje:    Atom   RSS  ↑ do góry ↑