słowa kluczowe: anarchizm, gps65, libertarianizm, nieagresja, prawo, reguły, samoposiadanie, zasady.
Idee2019.07.20 20:05 22:12

"Pierdol zasady!"

 
 
Tytułowa reguła to tłumaczenie hasła: „FUCK THE RULES!”, które jest powszechnie słusznie utożsamiane z anarchizmem. 
 

       Nawołuje ono do odrzucenia wszelkich zasad. Niemniej jest to jakaś zasada, której anarchiści chcą ściśle się trzymać. Popadają więc w sprzeczność. Wszystko co dotyczy wszystkiego prowadzi do sprzeczności.

       Niektórzy uważają, że libertarianie to też anarchiści. Ale my, libertarianie, w takie sprzeczności nie popadamy, bo my uznajemy konieczność istnienia zasad. No i uznajemy ich hierarchię. Za najważniejsze zasady życia politycznego uważamy zasady: samoposiadania i nieagresji. A więc anarchizm i libertarianizm w swych fundamentach różnią się diametralnie.

       Co oczywiście nie oznacza, że libertarianie te wymienione wyżej zasady uznają w ogóle za najważniejsze, nadrzędne, czy jedynie słuszne. My popieramy wolność, która oznacza, że każdy na swoje potrzeby może przyjąć sobie dowolną hierarchię wartości. Nie ma żadnej sprzeczności w tym, gdy ktoś za najważniejsze w życiu uzna zbawienie duszy, a jednocześnie zgodzi się, że w życiu społecznym, przy interakcji z innymi, należy kierować się libertariańskimi aksjomatami.

       Niemniej te aksjomaty mogą popaść w sprzeczność z niektórymi poglądami, co do tego, co w życiu jest najważniejsze. Utylitarysta uznający, że dla korzyści ogółu wolno stosować niewolnictwo łamie zasadę samoposiadania. Wolno więc go zwalczać siłą co nie jest sprzeczne z zasadą nieagresji.

       Moim zdaniem, jako libertarianina, tylko zasady się liczą. Trzeba je bardzo dobrze rozpoznać i zrozumieć - broń Boże nie olewać i nie pieprzyć! Trzeba umieć odróżniać zasady etyczne, od tetycznych, zasady sensowne, od bzdurnych, zasady dające synergię, od tych destrukcyjnych. Trzeba pojąć, które zasady zwalczać, a których przestrzegać. Omijanie wszystkich jest tak samo głupie jak stosowanie się do wszystkich. Więc jeśli już trzeba po angielsku, to ja wolę: „WATCH THE RULES!”

Grzegorz GPS Świderski

PS. Notki powiązane:   

 

471 odsłon średnio 2 (4 głosy)
zaloguj się lub załóż konto by oceniać i komentować    blog autora
Re: Pierdol zasady!   
Ikulalibal, 2019.07.20 o 20:57
A co to jest to "samoposiadanie"?
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Samoposiadanie 
GPS, 2019.07.20 o 21:24
Samoposiadanie to element prawa naturalnego naszej cywilizacji. To aksjomat, z którego wywodzi się prawo własności. To dogmat moralności chrześcijańskiej tożsamy z zakazem niewolnictwa. Samoposiadanie oznacza, że człowiek jest swoim własnym właścicielem, i nikt inny nie może go posiadać. Samoposiadanie definiuje gatunek homo sapiens jako podmiot własności i wyklucza ten gatunek jako przedmiot własności. Właścicielem może być tylko człowiek, a człowiek nie może być własnością. Zasada samoposiadania to jedna z dwóch zasad libertarianizmu, z których ta ideologia wywodzi wszelkie inne zasady. To, że nasze cywilizacyjne zasady społeczne można sprowadzić do dwóch aksjomatów wymyślił Murray Rothbard.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie   
Ikulalibal, 2019.07.20 o 22:08
Murray Rothbard ? może faktycznie trzeba być polskim żydem żeby wymyślić coś takiego jak "samoposiadanie".Ciekawe jak do do tego doszedł? no i jak poradził sobie z dręczącą świadomością że przestrzeń w której żyje w każdym aspekcie istnienia (kulturowego,ekonomicznego,politycznego,socjalnego,itd) zdeterminowana jest (o zgrozo) niewolnictwem.
Rózne na tym świecie zdarzały się wolty np członkowie arystokratycznych rodzin stawali się zażartymi komunistami a dzieci komunistów zostawały mnichami,ale zawsze wiązało się to z jakimś gestem symbolizującym odcięcie się od dawnej tradycji i rozpoczęcie nowego życia.Jak Murray Rothbard godzi swą filozofię z życiem w miejscu które jest apoteozą wszystkiego tego co odrzuca to jest i niewolnictwa,wybraństwa,anty chrześcijaństwa ?
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie 
GPS, 2019.07.20 o 22:36
Murray Rothbard nie wymyślił zasady samoposiadania - on tylko zauważył, że jest to aksjomat społeczny naszej cywilizacji. Tę zasadę wprowadziło chrześcijaństwo. No i oczywiście jest to zasada nagminnie łamana. Katolicyzm to zauważa i widzi, że ludzie są grzeszni – stąd religijne zasady pozwalające grzechy zmywać. Fakt, że ludzie nagminnie grzeszą nie dowodzi słuszności grzechu. Dobro to niezrealizowany ideał. To, że dobro jest utopią, nie uzasadnia błędności idei dobra.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie   
Ikulalibal, 2019.07.20 o 22:36
Aksjomat społeczny naszej cywilizacji ? Rothbard a za nim pan ,jesteście w błędzie.Po to żeby coś "samoposiadać" a w konsekwencji "kierować, trzeba bądź co bądź mieć dokładny plan, obejmujący jakiś możliwie przyzwoity okres czasu. Pozwoli więc pan, że go zapytam, jak człowiek może czymkolwiek kierować, skoro pozbawiony jest nie tylko możliwości planowania na choćby śmiesznie krótki czas, no, powiedzmy, na tysiąc lat,ale nie może ponadto ręczyć za to, co się z nim samym stanie następnego dnia?"
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie 
GPS, 2019.07.20 o 22:45
Aksjomaty nie podlegają ocenie. Ocenić można ewentualnie cały system, który z aksjomatów wynika. Cywilizacja to zbiór dogmatów i wszystkie praktyczne zasady życia społecznego, jakie z nich można wywieść. Niewolnictwo jest naturalne, da się wywieść z biologicznego behawioryzmu homo sapiens. Nasza kultura cywilizacji łacińskiej w dużym stopniu jest w opozycji do tej natury. Napisałem o tym wiele notek. Dać odnośnik do jakiejś?
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie   
Ikulalibal, 2019.07.20 o 23:29
Czegoś pan nie zrozumiał.Ale to chyba moja wina.
Otóż w mój poprzedni komentarz "wmontowany" (i wyróżniony) cudzysłowem) jest kluczowy cytat dość znanej powieści.Manewr ów miała panu uświadomić to że wyznawane przez pana "aksjomaty" nie są znów takie oryginalne,mają już swą tradycję że o paskudnych masońskich konotacjach nie wspomnę.
Jest pan elokwentny,potrafi dość szybko wydobywać z siebie zgrabnie dobrane słowa.Wypisz wymaluj Berlioz.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie 
interesariusz, 2019.07.23 o 11:18
Tak, już się czytało z zainteresowaniem, a tu się okazuje, że samoposiadanie to nie zakaz zniewolenia bliźniego, tylko podstawa dla prawa własności,

i już jesteśmy w domu,

potem nie dziwi już, że "niewolnictwo jest naturalne", czy jakoś tam.

Moja powyższa nieporadność wynika z tego, że ten zdaniem autora najlepszy skrypt jest do kitu, nie można odpowiadać na całość wypowiedzi, bowiem widzi się tylko uwagę, do której podczepia się swoją.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie 
Piotr Testowicz, 2019.07.23 o 13:24
Proszę otworzyć artykuł w drugiej zakładce lub oknie przeglądarki.

Równolegle można zgłosić zapotrzebowanie na zmiany do Szefa portalu.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie 
interesariusz, 2019.07.23 o 21:09
tak, to jest typowe obejście, ale nie zawsze się chce.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie 
Piotr Testowicz, 2019.07.23 o 21:28
No proszę, a zrzędzić to się zawsze chce ;)
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie 
interesariusz, 2019.07.23 o 21:52
A wie Pan ile lat wykłócałem się z twórcami Firefoxa, aby umieścili funkcję - powiel zakładkę?

Za chiny nie chcieli, twierdząc, że jak ktoś bardzo chce, to jest dodatek. Po latach jest wreszcie wmontowana.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie 
Piotr Testowicz, 2019.07.24 o 08:08
Gratuluję sukcesu, na dodatek światowego!
Ale widzę, że Pan nie tylko lubi szukać dziury w całym i zrzędzić, ale i ma żyłkę pieniacza, i w tym wszystkim jest konsekwentny i odnosi sukcesy! No, no! To doskonale wróży karierze blogerskiej :)
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie 
interesariusz, 2019.07.24 o 16:07
Prawdę mówiąc, nie rozumiem po co ten przytyk?

Wielu upiera się przy swoim, mimo że przewaga nowości jest oczywista.

Czy zdaje sobie Pan sprawę, jak bardzo witryna nE (może potem i neon24) byłaby funkcjonalna, jeśliby twórcy brali pod uwagę opinie "zrzęd"?

Dobrze byłoby też przemyśleć sobie, co oznacza termin "pieniacz", zanim się kogoś nim dotknie.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Samoposiadanie 
Piotr Testowicz, 2019.07.25 o 20:40
Nie chciałem Pana dotknąć, przeciwnie - wyrazić żartobliwie, ale jednak podziw.
Wie Pan, różni ludzie mają różne opinie, do tego spełnianie oczekiwań często wymaga czasu i pieniędzy... Tak że czasem nawet mając rację i akceptację otoczenia, nie na wszystko możemy sobie pozwolić.
Kłaniam się.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa”   
Lotna, 2019.07.20 o 21:25
Za sam tytuł ode mnie 1.
Jak można godzić się z wypowiedzią o kulturze wypowiedzi, a w kilka minut potem wysmarować notkę o takim tytule?
W języku polskim takich wyrazów kulturalni ludzie nie używają, bo one z kulturą wypowiedzi nie mają nic wspólnego. To że ludzie prości tak się wyrażają po angielsku, nie znaczy też że wszyscy ludzie w świecie anglojęzycznym uźywają wulgaryzmów.
Istnieją zasady wśród libertarian; wśród polskiej inteligencji - również.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa” 
GPS, 2019.07.20 o 21:31
Tytuł to cytat. Kulturalny człowiek może cytować co chce i to kulturalnie komentować.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa”   
Lotna, 2019.07.20 o 21:37
To nie zmienia postaci rzeczy. Poza tym cytaty podaje się w cudzysłowie, o czym „kulturalny człowiek” również powinien wiedzieć.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa” 
GPS, 2019.07.20 o 22:29
Podoba mi się ta ortodoksja w trzymaniu się zasad - dlatego specjalnie dla Pani wstawiłem tytuł w cudzysłów.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa” 
Piotr Testowicz, 2019.07.21 o 10:28
Można wykropkować. Można użyć "chromolić", "pieprzyć", "chrzanić"... Możliwości jest mnóstwo, jeśli się ma wyczucie i chce. Na Polacy.eu.org decydujące było zdanie Słownika Języka Polskiego +sjp.pl czy dane słowo/wyrażenie jest, czy nie jest wulgarne, a zatem na łamach dopuszczalne. No, ale rozumiem, że niepodległy.pl to nie Polacy(.eu.org), nie jakieś "polskie pany" z klasą, a przynajmniej aspiracjami ;-P Pozdrawiam.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa” 
Wican, 2019.07.25 o 22:03
Bez przesady. To już czepliwość, a słowa mogą być uznane za wulgaryzmy, albo i nie. To kwestia względna. Wg prof. Miodka, niektóre słowa po prostu wyrażają emocje lub wartościowanie i nie powinny być uznawane za brzydkie.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa”   
Lotna, 2019.07.25 o 22:57
To nie jest żadna przesada. Najwyraźniej prof. Miodek sam powinien się jeszcze wiele nauczyć zanim wyda opinie. Może powinie poczytać trochę więcej polskiej literatury klasycznej.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa” 
Wican, 2019.07.25 o 23:21
A co konkretnie masz na myśli pisząc "polska literatura klasyczna"?
Ja jednak uważam, że to Miodek jest fachowcem, a nie ty. Zwłaszcza, że język cały czas ewoluuje.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa” 
Piotr Testowicz, 2019.07.25 o 23:07
Jeśli ktoś nie potrafi wyrazić emocji inaczej, niż wulgaryzmami, to może niech się nie pcha do pisania? I ogólnie popracuje nad sobą.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa” 
Wican, 2019.07.25 o 23:29
Bzdura. Polski język jest bardzo bogaty, a niektórzy chcieliby go zuborzyć. Zresztą, sam tytuł to bardzo poboczna część artykułu.
I język ewoluuje.
A Miodek jako taki, to zwolennkiem wulgaryzmów nie jest, ale jest realistą i uważa, ze zawsze kstniała potrzeba ekspresji. Tylko, że kiedyś były hamulce.Mężczyzna hamował się przy kobiecie, rodzice przy dzieciach.
A tutaj wulgaryzm nie jest najważniejszym elementem artykułu, a do takiego jest przez niektórych sprowadzany.. A to tylko forma, a nie sama treść.
A przypomnę dawne słowa Waldorfa (chodź cytat znalazlem w wywiadzie z Miodkiem): "my tu pierdolimy, pierdolimy, co ci telewidzowie sobie o nas pomyślą"? A dlaczego nie wykropkowałem, choć to w sumie cytat? Bo w dawnej gwarze wielkopolskiej "pierdolić" to to samo co "ględzić"
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Zapatrzenie w świat anglosaskiego „pospólstwa”   
Lotna, 2019.07.26 o 01:49
„Bo w dawnej gwarze wielkopolskiej "pierdolić" to to samo co "ględzić"”

Powiedziałeś już wszystko, co miałeś do powiedzenia? To w takim razie już przestań pierdolić.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  

© niepodległy.pl 2019-2020   Subskrypcje:    Atom   RSS  ↑ do góry ↑